Magia pani Rowling

I się doczekałam. A przyznam się, że mało jajka nie zniosłam w oczekiwaniu na przesyłkę. Świeżo po lekturze postanowiłam się z Wami podzielić jeszcze gorącymi wrażeniami, gdyż czuję się usatysfakcjonowana  tą wielowątkową powieścią. I żal byłoby mi nie wspomnieć o tym, że jestem zauroczona „Trafnym wyborem”. I być może nie znajdę odpowiednich słów, które opiszą to, co myślę, ale – mimo wszystko- wystukam kilka słów na klawiaturze.

Nie wiem jak to wytłumaczyć, ale autorka nawet o najtrudniejszych sprawach potrafi pisać tak, że nie sposób przestać przewracać kartek. Potrafi roztoczyć wokół siebie  aurę magii, mimo że nie pisze o czarodziejach i zaklęciach. Pisze przekonująco  i przerażająco realistycznie, że aż trudno mi otrząsnąć się po takiej dawce patologii, konfliktów i zdrad. Po zapoznaniu się z przygnębiającą fabułą, brudną i sprawiającą, że każda komórka mojego  organizmu- na myśl o historii-drży, nie czuję  się zawiedziona. Pisarka bez wątpienia stanęła na wysokości zadania. I na pewno nie pozwoli mi jeszcze długo  o sobie zapomnieć.

Po mistrzowsku  wprowadza nas w świat nastolatków, u których w żyłach gotuje się złość i namiętność  oraz chęć zemsty. Bez skrupułów uchyla nam rąbka tajemnicy z życia bohaterów, które jest pełne zepsucia, alkoholu, narkotyków, seksu i śmierci. Autorka tak prawdziwie i bez odrobiny wstydu nurza nas  w codzienności mieszkańców Pagford, że nie można odmówić sobie  czerpania przyjemności z czytania.

Robi to wszystko  z wyczuciem, bo nawet użycie przekleństw jest odpowiednie i na miejscu, chociaż wydawałoby się, że J. K. Rowling to nie przystoi. Jednak w „Trafnym wyborze”  nie ma nadęcia i sztuczności. Wszystko jest dokładnie przemyślanie i ma swoje uzasadnienie.

A na koniec: przestroga.  To nie jest kolejny Harry Potter, o czym większość już wie.  Jednak  coś z niego pozostało: barwny styl relacjonowania wydarzeń, dzięki któremu książkę się chłonie .  I chociaż  jest to zupełnie odmienna historia,  to nie umniejsza to wartości tej książki. Bez wątpienia  autorka przeprowadziła udaną próbę odszufladkowania, odseparowania się od świata Hogwartu. Koniecznie należy  przeczytać tę pozyjcję i przekonać do czego jest zdolna matka czarodzieja w okularach z błyskawicą na czole. Dla mnie jest to uniwersalna historia, którą bez dwóch zdań należy poznać. Uważam, że warto było poświęcić swój czas.

„Trafny wybór” J. K. Rowling wyd. Znak, 2012.

Skomentuj

